ERVARINGSVERHAAL
'Ik vind het belangrijk dat er            regelmaat in zit'

 

Het is maandagmiddag. De medewerkers van het grand café, onderdeel van Carinova woongroep Sint Jozef in Deventer, staan klaar om een cappuccino in te schenken voor de gasten. Met hun blauwe handschoenen aan gaan ze straks in de keuken de bestelling van soep en broodjes voorbereiden. Sarina Reyneke is de Werkbegeleider voor RIBW Overijssel. Dick Prins is één van de cliënten die meedraait in dagelijkse werkproces.

 

Lees voor

Het is maandagmiddag. De medewerkers van het grand café, onderdeel van Carinova woongroep Sint Jozef in Deventer, staan klaar om een cappuccino in te schenken voor de gasten. Met hun blauwe handschoenen aan gaan ze straks in de keuken de bestelling van soep en broodjes voorbereiden. Sarina Reyneke is de Werkbegeleider voor RIBW Overijssel. Dick Prins is één van de cliënten die meedraait in dagelijkse werkproces.

Samen

De medewerkers zijn actief in het grand café, de keuken en de facilitaire dienst. ´Zij houden de pantry’s bij, zorgen dat de was wordt gedaan, halen de vuilnis op en brengen pakketjes rond.’ Werkbegeleider Sarina legt uit hoe zij haar cliënten ondersteunt. ‘Ik doe iets voor of samen met de cliënt. Hij kan aangeven wat hij graag wil. Een enkeling is al wat verder en kan bijvoorbeeld bij Tosti World aan de slag. Voor deze stap heeft hij het diploma medewerker niveau 1 nodig. Dat is een entree-diploma. Het betekent dat je op tijd op je werk bent, altijd komt en actief meewerkt.´

Succeservaring

‘Ik vind het belangrijk dat ze meer zelfvertrouwen krijgen in wat ze hun kunnen en dat de cliënten in een stramien komen. Zodra het even goed gaat, moet er vaak wat gebeuren. Dan komen ze te laat en verslapt het werkritme. Soms missen ze de uitdaging. Aan de ene kant heeft de cliënt structuur nodig en aan de andere kant wil hij afwisseling. Ik werk vooral op gevoel en kijk per individu wat iemand nodig heeft. Ik vind het heel belangrijk dat ze zich prettig voelen. Als dat niet zo is, kunnen ze niet werken. Ik zorg voor de succeservaringen.´Sarina is de werkbegeleider van zes cliënten. Ze is als horecamedewerker het vak van begeleider ingerold. Ze werkt nu twee jaar op deze locatie en gaat in september de opleiding maatschappelijke zorg speciale doelgroepen volgen.

Cappuccino

'Ik leerde van barista Paul om cappuccino, latte macchiato en koffie verkeerd te maken. Alles van A. tot Z,´ vertelt cliënt Dick Prins. ´Mijn vader was chef-kok. Ik ben hier in 2019 begonnen met het ophalen van de vuilnis bij de woongroepen. Daarna gooi ik het in die blauwe container buiten.´ En hij wijst naar buiten naar de container die aan de overkant staat. ´Ik breng ook de post rond naar de kantoren en woongroepen.´

Structuur

Dick werkt dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur voor het grand café en de facilitaire dienst. ´We werken nu in shifts vanwege de pandemie,´ legt hij uit. ´Ik vind het erg belangrijk dat er regelmaat in zit. Ik moet wel wat te doen hebben. Ik ben autistisch. Ik heb structuur nodig. Heb ik dat niet, dan raakt het bij mij in de knoop. Tijdens de coronapandemie werkte ik steeds op verschillende tijden en plaatsen. Dat is niks voor mij. ’Hij neemt even de telefoon op van het grand café en vertelt daarna dat hij goed kan opschieten met zijn collega’s. Hij heeft het meeste contact met collega Leon. ‘Ik vind het fijn om met hem samen te werken omdat we dezelfde persoonlijkheid hebben,’ zegt hij daarover.

Steak

Dick kookt thuis zelf zijn eten. Toen hij in Schotland was at hij eens in een Steakhouse een T-bonesteak. Dat vindt hij het lekkerst en maakt het liefst klaar. Met spinazie, aardappelen en een champignonsaus en de steak medium rare. Als hij niet werkt gamet hij een paar uur, maar hij kan niet lang stilzitten. Meestal gaat hij daarna wandelen of fitnessen. Elk jaar bezoekt op het Castlefest, een middeleeuws- en fantasiefestival.

Dick woont sinds oktober 2020 op zichzelf. Hij heeft ambulante ondersteuning.

Op de foto: Drie medewerkers van het grand café. Van links naar rechts: Marije, Niels en Dick